tisdag 6 maj 2008

I dag...

har vi varit på Tekniska Museet hela dagen med våra Snilleblixtar. Man blir djupt imponerad av barns fantastiska ideér! Årets tema var hjälpmedel för äldre och trots att "äldre" är en åldersgrupp som våra elever väl knappast ens ser, så hade många klurat ut uppfinningar som faktiskt skulle kunna vara bra att ha. Speciellt imponerad blev jag av en grupp 5-åringar. Deras ideér, ritningar och muntliga beskrivningar gjorde mej nästan stum. Vilket tänk de hade!

Egentligen är det väl inte "manicken" som är det viktigaste utan processen att ta sig dit. Att "brainstorma", kunna dela med sej av sina ideér, samarbeta och i slutändan ha dels en färdig produkt,dels ritningar samt en text som beskriver hela förloppet. Inte illa. Som extra bonus får de också en god kunskap om verktyg, vad de heter och hur de används. De lär sig också att smält lim från limpistoler ger brännblåsor.

Imponerad blir jag också av alla som arbetar på Tekniska. 1500 ystra telningar på 3 dagar ska de ha runt fötterna! OCh aldrig har jag hört någon låta grinig eller irriterad. Det är inte illa gjort av museipersonal, tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow det låter som om ni har haft en jätte rolig dag på Tekniska. Det har ju alltid varit mitt favvomuseum - men det vet du ju :) Och om du inte är snäll kommer jag hem till er och skruvar isär väckarklockorna bara för att se hur de fungerar hihihihi