söndag 6 april 2008

I morse hade svd en artikel om ordning och/eller röra i våra liv. David H Freedman har skrivit en bok som jag absolut måste läsa ("Ett kreativt kaos - oredans ofattbara möjligheter"). Han funderar bl.a. över varför det anses vara finare att vara ordentlig än tvärt om. Han och Eric Abrahamson , managementprofessor, slår fast att det finns fördelar med att vara oorganiserad och rörig. Hmm, det låter bra och jag ska i fortsättningen aldrig mer fundera över mitt arbetsbord! Albert Einstein hade uppenbarligen funderat på samma sak som herrarna ovan; så här lär han ha sagt: "Om ett belamrat skrivbord är ett tecken på en belamrad hjärna, vad är då ett tomt skrivbord tecken på?" Jaja... Jag skulle i alla fall aldrig komma på tanken att bli en "personal organiser".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt mamma att du har kommit igång. Jag ser fram emot fler roliga inlägg!!

Puss

Anonym sa...

tänk att vi kommit dithän att vi får utbildning inom olika "smartheterer". Nästa steg är väl att man får ett litet chips på sitt ID-kort som talar om vilka olika smartheter du besitter på vilket lönen sen grundas. Det räcker idag inte att bara vara smart.
Kenneth

Inger Lison sa...

Britta, grattis och så skönt att du är i gång med bloggandet. Intressant artikel du läst och skrivit om. Jag tror att vi måste starta liknande filosofiska/pedagogiska diskussioner i skolan. När anses man smart? På vilket sätt måste man vara smart i framtiden för att hantera omvärlden och sitt liv? Eller vad säger du. Jag tycker Kenneth hade smarta tankar.
Fortsätt blogga om ditt projekt och pedagogiska tankar
/Inger